v mírně nadsazeném smyslu svět a život druhých. Dozvídá se i řadu „záku–
lisních“ informací o jiných lidech, jiných kulturách, může být obohacen je–
jich „příběhy“. Jeho pohled na svět dostává bohatší rozměr.
K možným ztrátám však patří i zdánlivé zisky ­ možnost podsouvání
vlastních cílů druhým lidem, záměna světa výcvikových technik za svět
vnější, každodenní, ztráta respektu k rozhodování ostatních a podlehnutí
iluzi, že on sám ví nejlépe... Riziková je proměna z průvodce v dominant–
ního vůdce dění.
Částečně skrytým (leč všudypřítomným) problémem zůstává naléhavost
toho, abychom v roli vedoucího, trenéra či moderátora nezapomněli na dru–
hé, na frekventanty výcviku, na ty, pro které zde jsme. A abychom zahle–
děni do svých plánů a záměrů nezaměňovali svá přání za cíle druhých. Aby–
chom v nejširším smyslu toho slova neubližovali!
O pokušeních (sedmero pokušení výcvikové práce)
Práce s lidmi je odříkání i dar, dřina a napětí i neopakovatelný pocit toho,
kdo třeba v malém a nepatrně pomáhá měnit svět. V následujících odstav–
cích se pokusíme shrnout některé z nejčastějších důvodů, jež mohou vést
k často nechtěnému překračování vlastních kompetencí, k pokušení být
v jiné roli, než která trenérovi, moderátorovi či vedoucímu výcviku příslu–
ší. Toto pokušení je zároveň varováním ­ může trenéra upozornit, že něco
není v pořádku, že potřebuje poodstoupit či vnést do situace něco nového,
využít jiného úhlu pohledu svých kolegů nebo jenom znovu hledat a obje–
vovat v práci s lidmi a pro lidi pokoru.
Pokušení moci
Pracovat s lidmi často znamená zakoušet intenzivně situaci vedení lidí
i procesů, ovlivňování druhých, mít vliv, „mít to v ruce“. Znamená to roz–
hodovat o dění ve skupině, leckdy i možnost ovlivňovat (přímo či nepřímo)
postavení druhého ve skupině. Lze tak prožít i pocit nebývalé důležitosti.
Okusit přenos v takřka krystalické podobě.
Pocit moci může být závratný, ale i zavádějící. Moc mění i svého nosi–
tele. Může svazovat v rozhodování, ale i relativizovat hodnoty. Může vést
k pozapomenutí toho, kdo je v roli pomáhajícího. Snadno lze pak zapome–
nout, že trenér je tu pro skupinu a nikoli naopak. Stejně tak lze podcenit vý–
znam aktivity a úsilí frekventantů, neboť jak pro trenéra, tak pro ně platí, že
„kolik do věci vložím, tolik dostanu“.
149
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>